MKB heeft efficiënter werken als bedrijfsdoel in 2024

Blog details
Petra Fehring
10 juli, 13:25

In het MKB barometer onderzoek van Exact van dit jaar staan heldere conclusies wat mkb-ondernemers als bedrijfsdoelen hebben:

  1. Het verhogen van de omzet is het belangrijkste bedrijfsdoel in 2024.
  2. Op de tweede plaats staat het vinden en behouden van medewerkers.
  3. Wat wordt gevolgd door efficiënter werken.

De uitkomsten van het onderzoek bevestigen dat de arbeidsmarkt nog altijd gekenmerkt wordt door personeelstekort en dat veel ondernemers meer werk moeten verzetten met minder mensen:

  • Meer dan de helft van de ondervraagde mkb-ondernemers (53 procent) geeft aan momenteel een personeelstekort te hebben.
  • 44 procent van deze ondernemers meldt dat dit voor stress en drukte op de werkvloer zorgt.
  • Bij 26 procent van de ondernemers zorgt het tekort voor stagnerende groei van de organisatie.
  • Ruim één op de tien mkb-ondernemers neemt minder werk aan, door een tekort aan personeel.

Daaraan zie je dat de drie bedrijfsdoelen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Door efficiënter te gaan werken, krijg je meer werk gedaan. Iets wat noodzakelijk is omdat je minder personeel hebt. En daardoor kun je meer omzet genereren.  

Digitalisering is de oplossing stelt het MKB in het onderzoek

Bijna zeventig procent van de mkb'ers denkt dat automatisering helpt om bedrijfsdoelen te behalen. Uit het onderzoek blijkt dat digitalisering van het bedrijf bij 77 procent van de mkb'ers prioriteit heeft. Ruim driekwart van de ondernemers geeft aan dat er ook budget beschikbaar is voor digitaliseringsprojecten.

Veel mkb'ers kijken ook naar Artificial Intelligence (AI) mogelijkheden. Zo heeft 29 procent AI al geïmplementeerd en verkent 43 procent de mogelijkheden van AI. Maar 28 procent van de ondernemers heeft helemaal geen plannen om AI te implementeren.

Een interessant onderzoek voor onze support- en marketingprofessionals

Zeker als we kijken naar de diverse bedrijfsvoering processen en voor degenen die gespecialiseerd zijn in procesoptimalisatie. Dat licht ik graag toe.

Is digitalisering haalbaar bij administratieve bedrijfsvoering processen?

Daar kunnen wij volmondig ja op zeggen! Sterker nog: wij zien keer op keer dat bedrijven achterlopen op digitalisering van heel eenvoudige administratieve processen.

Enkele voorbeelden die wij vaak in de praktijk tegenkomen:

  • Er is geen onboardingsproces bij nieuwe klanten, waardoor een administratief of secretariële medewerker iedere keer handmatig taken oppakt en soms zelfs het wiel opnieuw uitvindt. Een veelgehoorde klacht van klanten is dat zij te weinig aandacht krijgen of ze hebben geen idee wat de stand van zaken rondom hun bestelling/opdracht is.
  • Er worden handmatig facturen gemaakt waar menig type- of optelfout in staat. Naast dubbelwerk, staan de facturen niet automatisch in het boekhoudprogramma. Ontbreekt het overzicht van openstaande facturen. Oftewel: boekhoudprogramma’s bieden digitalisering van het facturatie- en betalingsproces, maar dat wordt niet benut!
  • Medewerkers richten zich op hun mailbox als takenlijst voor die dag. Wie het hardst roept, wordt het eerst geholpen. Er is geen overzicht van prioritering en deadlines. Nog even los van het feit dat er continu gecommuniceerd wordt via de mail. Wederom wordt de online techniek zoals die van Microsoft 365 niet benut. Stop met mailen!

Mensen zijn geneigd om ‘te blijven doen zoals we het altijd doen’. We nemen niet de tijd om het werk anders in te richten. Om stil te staan bij slimmere werkwijzen. Of om ons te verdiepen wat de tools waar reeds mee gewerkt wordt aan oplossingen bieden.

Wij kijken naar praktische oplossingen voor mkb-ondernemers. Snel haalbaar én betaalbaar. Waarbij niet iedereen meteen van slag raakt omdat het nu al zo druk is.

Wij draaien de drie doelen daarom liever om:

  1. Efficiënter werken doorvoeren door dit in kleine stappen op te pakken. Zo wordt het haalbaar en merk je direct resultaat in de efficiencyslag. Wij nemen huidige werkprocessen onder de loep en benutten de online techniek waar het bedrijf reeds mee werkt. Digitalisering kan hierdoor snel doorgevoerd worden.
  2. Hierdoor kun je medewerkers vrijspelen van bestaande, repeterende taken die nu gedigitaliseerd zijn. Dat geeft hen ruimte om andere taken op te pakken, om meer klantcontact te onderhouden, persoonlijker en interessanter werk te doen. Iets waar menig medewerker juist behoefte aan heeft. Dat maakt het werk niet alleen leuker, ze voelen zich meer betrokken en zullen langer aan het bedrijf verbonden willen blijven.
  3. Omzetgroei ontstaat automatisch doordat je efficiënter werkt met minder mensen én omdat klanten zich veel meer gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Want uiteindelijk draait het om tevreden klanten. Laten we hen niet vergeten in dit geheel.

Maak het niet groter of ingewikkelder dan het is. Zorg dat je iemand aanhaakt die bij deze efficiencyslagen binnen je bedrijfsvoering kan helpen. Je medewerkers kunnen door met bestaande werkzaamheden, terwijl aan de achterkant het efficiënter werken wordt ingericht.

 

#replace title#