In de zomer van 2023 heb ik met mijn gezin een roadtrip gemaakt. Dat betekende dat ik graag de hele schoolvakantie vrij wilde zijn. Niet al mijn opdrachtgevers konden (of wilden) mijn werk tijdens deze weken zelf oppakken.
Graag deel ik dit artikel, met input van mijn vervanger, hoe je tijdelijke vervanging het beste kan aanpakken. Ook interessant als je om een andere reden met verlof gaat, bijvoorbeeld zwangerschapsverlof.
Vier maanden voor deze vakantie informeerde ik mijn opdrachtgevers over mijn plannen. Samen met de vraag na te denken of zij graag een vervanger in deze periode wilden. Uiteindelijk wilden twee opdrachtgevers vervanging, één opdrachtgever wilde het als hulplijn en voor twee opdrachtgevers konden we het meeste werk vooruit plannen.
Goed om te overleggen welke taken niet uit handen gegeven kunnen worden. Dus bewust keuzes maken voor wat echt niet kan wachten tijdens mijn afwezigheid.
Dit is wat ik meestal doe voor mijn kortere vakanties, het werk vooruit plannen. Ik vraag mijn opdrachtgevers bijvoorbeeld of nieuwsbrief input vooruit aangeleverd kan worden. En social media berichten kan je bij veel kanalen vooruit inplannen. Op LinkedIn zelf kan je inmiddels ook inplannen, met een maximum van vier á vijf weken.
Twee maanden voor mijn afwezigheid begon ik met het vooruit werken tijdens de overlegmomenten. In welke weken willen we wat en wat moeten we daarvoor doen? Om dit elke twee weken te bespreken, kom je voor minder verrassingen te staan.
Al eerder was ik begonnen met mijn zoektocht voor een vervanger. Ik had op basis van de werkzaamheden die persé moesten gebeuren een profiel gemaakt. Deze had ik uitgezet bij het Het Nieuwe Personeel omdat hier veel collega’s zijn met kennis van ActiveCampaign (de nadruk lag op deze online tool).
In mijn oproep had ik duidelijk het volgende vermeld:
Ik kreeg drie reacties en met alle drie heb ik een videogesprek gehad. Daarin wilde ik graag het volgende polsen:
Ik had in dit geval echt iemand nodig met veel ervaring van één tool, omdat ik geen laptop mee zou nemen en niet gestoord wilde worden. Dus ze moesten het wel zelf op kunnen lossen.
Dit onderwerp verdient een apart kopje, want eigenlijk gooi je een vervanger in het diepe. Zij pakt voor een korte tijd na een zeer korte inwerktijd werkzaamheden op die door mij al maanden gedaan werden.
Daarom is het belangrijk om ook een kennismakingsgesprek met de potentiële vervanger en je opdrachtgever te plannen. Ook al weet je dat het wel goed komt, altijd fijn voor beide partijen dat ze elkaar gezien hebben.
Werk je veel samen met een teamlid of andere online professional (OP)? Plan dan ook even een kort moment met hen in. Het is altijd fijner communiceren als je elkaar gezien hebt.
De vervanging ging niet helemaal vlekkeloos. Lag dat aan mij? Lag dat aan de vervanger? Lag dat aan de opdrachtgever? Nee. Maar we hebben wel samen een lijstje met aandachtspunten gemaakt zodat jij niet in dezelfde valkuil hoeft te stappen.
In willekeurige volgorde dus de volgende tips.
Praktisch:
Inhoudelijk:
Ik was heel blij dat ik één vervanger had tijdens mijn afwezigheid, zo hoefde ik maar met één persoon te overleggen en één persoon toegang te geven tot de online tools.
Maar onderweg realiseerden wij ons dat het overdragen van zes projecten wel veel is. Hoe overzichtelijk je overdracht ook is geweest. Zes projecten erbij doen naast het gewone werk bij haar eigen opdrachtgevers betekent veel inlezen, veel checken en meer kans op verwarring.
Daarnaast kan er in zes weken veel veranderen. Iets met een lage prioriteit kreeg tijdens mijn afwezigheid een hogere prioriteit. Ga in zo’n geval altijd de impact van het werk bespreken. Hoeveel uur kost dit je? Kan dit binnen de afgesproken aantal uren? Zo niet, is er ruimte om dit op te pakken?
Uiteindelijk vielen een paar projecten weg door onvoorziene omstandigheden, wat enorm bleek te schelen in beschikbare tijd en overzicht.
Ik heb een heerlijke vakantie gehad en mijn vervanger had meer gedaan dan ik dacht. Gelukkig hadden we voor mijn afwezigheid al een terugkom afspraak gepland. Zo was ik al snel up to date voordat ik mijn opdrachtgevers weer sprak.
Verder belangrijk om:
In ons geval factureerde mijn vervanger aan mij en ik weer aan mijn opdrachtgevers. Zo hoefden mijn opdrachtgevers niet een extra relatie aan hun boekhoudprogramma toe te voegen. Ook heb ik een lager aantal uren doorberekend. Mijn vervanger had per opdrachtgever het aantal uren bijgehouden en ook de uren die ze nodig had om ingewerkt te worden. Zo kon ik een goede inschatting maken.
Laat de vele puntjes je niet afschrikken om het goed te regelen. Het helpt je bij een zorgeloos verlof of vakantie en een fijne terugkeer!
Neem contact met ons op via onderstaand formulier.