Petra Fehring, oprichter van het Het Nieuwe Personeel zal deze vraag direct met ‘JA’ beantwoorden. In haar eigen Academie leidt zij virtueel professionals op als zelfstandig ondernemer en stoomt ze klaar voor een arbeidsmarkt die staat te springen om flexibel inzetbare specialisten. Zij is ook het brein achter de SOM7-methode (Systeem Operationeel Management), de 7 systemen die de basis vormen van elk bedrijf en die het voor een ondernemer eenvoudig maken om gerichte expertise te zoeken én te vinden voor zijn of haar bedrijf.
Na 20 jaar in de zorg te hebben gewerkt, was ik benieuwd naar mijn mogelijkheden als ondernemer in de commerciële wereld. Mijn talent om persoonlijk contact te maken en gesprekken te voeren bracht mij bij verkoop. Mijn vader verkocht verzekeringen voor verzekeraar RVS. Zou ik dan toch in zijn voetsporen treden?
In 2012 ben ik zelfstandig ondernemer geworden en in 2014 besloot ik me aan te sluiten bij de Academie en later het platform Het Nieuwe Personeel om mijn eigen diensten te kunnen ontwikkelen en daarna in de praktijk aan te bieden. Momenteel werk ik voor verschillende opdrachtgevers met veel plezier als sales- en accountmanager voor mijn klanten.
Wat kan een online sales professional (OP) betekenen voor een groeiende ondernemer of organisatie op het gebied van sales? De opkomst van nieuwe technologieën en de verschuiving naar digitale interactie heeft in de verkoopwereld geleid tot een nieuwe trend: virtueel verkopen. Dit verwijst naar het gebruik van technologie en online tools om producten en diensten te presenteren, demonstreren en verkopen, zonder dat fysieke aanwezigheid noodzakelijk is. Meestal wordt dit uitgevoerd via de website of een funnel, met aan het einde een shopping cart om af te rekenen.
De bereikbaarheid van je product of dienst is dus grenzeloos. Je zou haast kunnen denken dat je helemaal niemand meer nodig hebt, als je op deze manier kunt verkopen. Toch is ook sales nog steeds mensenwerk. Zeker als je bijvoorbeeld trainingen, advies of online software verkoopt. Persoonlijk contact met iemand uit het bedrijf is dan onmisbaar. Het effectief beheren van klantrelaties en het stimuleren van verkoopresultaten vereist echter veel tijd en middelen. Maar jij als ondernemer spendeert al zoveel tijd bij de levering en uitvoering van je diensten, dan mis je juist deze waardevolle tijd.
Door een of meerdere OP’s in te huren voor een bepaalde expertise of taak, ontstaat een scala aan nieuwe mogelijkheden voor groeiende ondernemers en start-ups. Zo kun je je salesproces al stroomlijnen en verbeteren door slechts een paar uur per week een expert in te schakelen voor je bedrijf. Online verkopen vormt voor veel ondernemers een belangrijk onderdeel van de omzet en vraagt tegelijkertijd om een bepaalde expertise.
Wat zijn taken die een ondernemer zou kunnen uitbesteden aan een OP?
Een OP kan bepaalde terugkerende administratieve taken uitvoeren of automatiseren, zoals het opstellen en verzenden van offertes/informatiemails, het beheren van klantinformatie en het plannen van afspraken. Hierdoor krijgen ondernemers tijd en ruimte om zich te concentreren op het opbouwen van waardevolle relaties met klanten en het sluiten van deals.
Maar er is meer. Een OP kan ook helpen bij het opzetten van de salesafdeling, de customer journey in kaart brengen en alle stappen die nodig zijn inclusief online systemen om de sales te vergroten. Te denken valt aan het adviseren over of inrichten van een CRM om al je prospects en leads op te volgen, zodat verkoop een dagelijkse activiteit wordt binnen je bedrijf. Een OP kan verder ondersteunen bij klantinteractie en opvolging. Het succes van verkoop hangt immers sterk af van effectieve communicatie met klanten.
Het beheren van e-mails, plannen van follow-ups en verzamelen van belangrijke klantgegevens zijn taken die een sales-OP daarbij kan overnemen. Evenals het sturen van gepersonaliseerde berichten aan klanten via bijvoorbeeld social media kanalen op basis van specifieke gebeurtenissen of behoeften. Hierdoor wordt de klantinteractie verbeterd en relaties versterkt!
Een ander gebied waar een OP van waarde kan zijn, is bij het verzamelen en analyseren van gegevens. Klantinformatie verzamelen, verkoopcijfers bijhouden en rapporten genereren. Hiermee kunnen waardevolle inzichten worden verkregen die helpen bij het identificeren van trends, het aanpassen van strategieën en het nemen van data gestuurde beslissingen. OP’s kunnen verkennende gesprekken voeren met prospects of zelfs alle verkoopgesprekken voeren. Het is dus maar net waar de behoefte ligt en hoeveel tijd en geld de ondernemer wenst te besparen door taken uit handen te geven.
Het inzetten van een OP is dus vooral heel efficiënt. Het gebruik van online tools, een goed werkende marketingfunnel en een professional die gemakkelijk en integer contacten kan leggen met je potentiële klanten kan het verschil maken in je omzet. Iemand die je niet alleen taken uit handen neemt, maar ook iemand die je kan bijstaan als adviseur en sparringpartner. En dat alles zonder dat je iemand in dienst hoeft te nemen, want OP’s hebben hun eigen onderneming! Het kan al vanaf een paar uur in de week tot zo lang als nodig en gewenst is.
Neem contact met ons op via onderstaand formulier.